18 december 2009

Vinterkärlek och lite global ilska.

Och hur ska jag gå hem, när allt är såhär?

(Du hade tid - Lars Winnerbäck)

Så har jullovet äntligen börjat, efter kemiprov, diverse olika avslutningar med lekar och en massa julgodis. Jag sov i tolv timmar och har fortfarande inte tagit på mig något annat än skoltröjan jag köpte i nian. I bakgrunden har jag tv:n med direktsändning från klimatmötet i Köpenhamn. President efter president efter miljöminister efter miljöminister uttalar sig och ändå händer absolut ingenting. Jag blir bara jättearg. Hur kan man vara så otroligt passiv i en så viktig fråga? Som tur är börjar den alpina skidåkningen om bara tio minuter och jag får en bra anledning attt byta kanal. Att bero på det, såg eller hörde ni att vi igår fick vår tredje kvinnliga dubbel i skidskytte på tre veckor? Alltså en i veckan, som små adventspresenter! Bäst för Danmarks premiärminister (som pratar nu) att han i alla fall kommer på ett sätt att rädda våra skidspår så att min favorithobby inte går upp i rök.

Trots att världen håller på att gå under, verkar min första jullovsvecka i alla fall arta sig bra. Jag hade tänkt att jag bara skulle sova, men nu verkar det bli någon sorts skön blandning av att träffa vänner, träffa familj och bara ta det lugnt. Kanske gå ut lite, jag känner att jag inte varit utomhus ordentligt på hur länge som helst. Faktiskt ska jag vara ute på min mormor och morfars land imorgon, hugga en julgran och äta mormors pepparkakor. Kanske prova isen nere vid sjön lite. Och ikväll ska jag upp till Malins hus i skogen, där jag inte varit på hur länge som helst, i alla fall inte utanför bilen. Super!

Annars då? Jo. Jag är jättepepp inför matchen mot Warberg imorgon. Hoppas att vår nya bergsprängare kan spela kasettband, så att vi kan spela Aquabandet som finns i Cathrines bil. Jag hoppas att jag hinner köpa julklappar på en tid som inte finns. Som vanligt är jag lite efter. Önskar att alla i min familj ville ha en kaka i present. Och att jag skulle vara nöjd med att ge dem det. Så är jag såklart lite fnittrig över julsnön som lagt sig ute. Jag älskar vintern när den är vacker!

1 kommentar:

Richard sa...

"..jag vet du kommer att se på mig sådär..." Jadu, klimatmötet i Danmark ger jag inte mycket för. Men Jullov! Och pepparkakor! Och granar! Och vänskap och massa andra fina saker, det är nåt att ha:)

Kram från Filur:)
(Jag hör av mig snarast)